Fòrum de notícies

informacions

 
 
Imatge MARTA BERINI
informacions
per MARTA BERINI - dimarts, 10 març 2009, 19:00
 

Hola a tothom,

us envio diverses inforamcions que he rebut.

Recordeu que el dia 20 de març, dia de l'equinocci de primavera, està programada una activitat per commemorat l'anu internacioanl de l'Astronomia.

Per la gent que vulgui fer alguna activitat aquest dia penjaré, si puc demà o demà passat, uns fulls de treball per poder dibuixar amb els i les alumnes, la línia Nord-Sud i per calcular, al migdia solar, la latitud del lloc. També tindrem dades d'altres llocs del Món per poder calcular el radi de la Terra seguint el mètode d'Eratòstenes.

Però, encara que no volgueu prepara cap activitat, crec que us agradaria molt mirar alguns dels documents, programes,... que hi ha penjats a la web d'ABEAM a "Any internacional de l'Astronomia": videos sobre el moviment de la Terra, programes en GeoGebra per veure com varia l'ombra d'un pal al llarg del dia i segons la inclinació dels raigs del Sol, com va fer Eratòstenes per calcular el radi de la Terra, ....

animeu-vos a entrar-hi que hi ha coses molt interessants.

************************************

Ja podeu entrar a la pàgina web de les JAEM de Girona inscriure-us si encara no ho heu fet, fer comentaris al forum, consultar el programa ,..

També podeu decidir-vos a presentar alguna comunicació (15 minuts d'explicació vostra + 10 de preguntes) o un taller (1 h 1/2).

*******************************************

Activitats matemàtiques a l’aula

El creamat i el Programa de Formació per a l’Ensenyament de les Matemàtiques, us conviden a participar en aquesta sessió on es presentaran activitats especialment dissenyades per a la seva aplicació directa a l’aula i on també es reflexionarà sobre el paper que juga, i com ho ha de fer, la resolució de problemes en l’educació matemàtica a tots els nivells educatius.

La sessió tindrà dues parts diferenciades

1a part (de 17:00 a 18:00): Presentació de materials elaborats durant llicències d’estudis .

  • L'activitat matemàtica a l'aula virtual i presencial. Elaboració dels materials i estudi comparatiu a primer cicle d'ESO a càrrec de Lluís Mora (IES Llavaneres).

El treball desenvolupat durant aquesta llicència s’estructura al voltant de tres eixos:

a) el desenvolupament d’una proposta de recobriment de les matemàtiques per a primer d'ESO, ajustada a una visió per competències del seu ensenyament i que permeti el treball de la diversitat d'alumnat que tenim a les aules.

b) la implementació d’aquest recobriment en un espai web interactiu que permeti convertir la web i l'ordinador en un quadern de treball.

c) la consideració de la resolució de problemes com un dels elements fonamentals que vehiculen l'ensenyament de les matemàtiques.

Els materials que es presentaran s’organitzen en diferents blocs temàtics que comparteixen una mateixa estructura de treball i es poden utilitzar tant a l’aula habitual com a la d’informàtica. Aquests materials, en la seva versió telemàtica, tracten de fer un aprofitament extensiu de les TAC.

  • “Trencant, partint, repartint.....” a càrrec de Núria Franquesa (IES Maremar d’El Masnou)

El concepte de fracció és una idea que sovint es tracta d'una manera ràpida a l'etapa educativa de primària i donant per suposat que si els nens i nenes coneixen les paraules com meitat, quarta part, etc. ja poden comprendre la conceptualització i el maneig simbòlic matemàtic, així com entrar en el camp d'operacions amb fraccions. Sovint és a l'etapa següent, a secundària, on es fa evident la falta de base. Per tal que el concepte de fracció es construeixi correctament i que aquesta bastida pugui sostenir aprenentatges posteriors, cal que les nenes i els nens treballin des de la manipulació, trencant, partint equitativament un tot en parts iguals, entenent proporcions amb exemples reals i quotidians fent i llegint representacions gràfiques.

En l’estudi de la llicència d'estudis que presentem es fa una reflexió sobre l'ensenyament i l'aprenentatge de les fraccions a primària. Basant-se en els processos implicats en l’assoliment de nous conceptes i en l’anàlisi dels resultats obtinguts de les proves de Competències Bàsiques, es presentaran diferents experiències, al voltant del treball amb fraccions, que s'han portat a terme als cicles mitjà i superior de primària.

2a part (a partir de les 18:00): Conferència

· Plantejar i resoldre problemes a la classe de matemàtiques: Per què? Quan? Com? a càrrec de Jordi Deulofeu (Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB)

Plantejar i resoldre problemes, analitzar diferents resolucions, reflexionar sobre les pròpies resolucions i les d’altres, hauria de ser una activitat central en el procés d’ensenyament de les matemàtiques a tots els nivells. Tanmateix, aquesta afirmació planteja interrogants i matisos que cal analitzar i discutir: per què la resolució de problemes hauria de ser el cor de les matemàtiques? Quins problemes són adequats en les diferents etapes? Com s’han de plantejar i gestionar a l’aula les activitats centrades en la resolució de problemes? Quines actituds cal afavorir en relació amb aquestes activitats? Quins problemes constitueixen bones activitats d’aprenentatge? En definitiva, com podem millorar la competència matemàtica a través del plantejament i la resolució de problemes a la classe de matemàtiques, fent que l’alumnat trobi oportunitats reals per desenvolupar el pensament matemàtic.

Dades generals

Dia: Dijous, 26 de març de 2009.

Hora d’inici: 1a part: 17:00 hores. 2a part: 18:00 hores

Lloc: Sala d’actes del Departament d’Educació (Via Augusta 202, Barcelona).

Inscripció

L’aforament del local imposa un nombre limitat de places per la qual cosa les persones que desitgin assistir a l’acte hauran de fer una inscripció mitjançant la web de formació del professorat de la XTEC: http://www.xtec.cat/formacio/index.htm .

El període d’inscripció s’estendrà des del 12 al 22 de març de 2009. El codi de l’activitat és el 9002510500. El dia 24 de març de 2009 es podrà consultar l’assignació definitiva de plaça en l’apartat “consulta d’activitats” de la pàgina web esmentada.

Destinataris

Mestres i professorat de tots els nivells educatius.

***************************************

Benvolgudes, benvolguts,

Us adjunto l'arxiu amb les bases del VIII Premi Antoni Quintana Marí, que convoca la Societat per a treballs de recerca d'estudiants de batxillerat.

Cordialment,
Montse Camps
Montserrat Camps Garcia
Societat Catalana d'Història de la Ciència i de la Tècnica
Institut d'Estudis Catalans
Carrer del Carme, 47
08001 BARCELONA
Tel.: 93 324 85 81
Fax: 93 270 11 80
schct@iec.cat

**********************************

Fins aviat

Marta