Fòrum de notícies

informacions

 
 
Imatge MARTA BERINI
informacions
per MARTA BERINI - dijous, 18 desembre 2008, 18:40
 

Hola a tothom

He rebut les informacions següents:

Ens plau informar-vos que el proper mes de gener organitzem tres conferències: dues el 20 i una el dia 28 de gener. Una d'elles serà enregistrada i, posteriorment, penjada a la web del creamat.
Les del 20 de gener es faran a la sala d’actes del Departament d’Educació i les hem organitzat conjuntament amb el Programa de formació per a l’ensenyament de les matemàtiques:

  • Alumnat nouvingut a l’ESO: acollida matemàtica, a càrrec de Sergio Gracia, professor de l’IES Mollet del Vallès. (durada 30 minuts). Aquesta conferència s’emmarca dins del projecte de difusió dels treballs realitzats amb llicències d’estudis.
  • Claus per comunicar ciència a càrrec de Jaume Vilalta , director del programa de TVC Què qui com. Serà retransmesa per videoconferència.

La del 28 de gener es realitzarà a la sala d’actes de l’edifici de Rosa Sensat:

  • Quants peixos hi ha en un llac? Quants taxis en una ciutat? Idees per activitats i projectes fent servir l’estadística a càrrec de Pere Grima, professor de la Facultat de Matemàtiques i Estadística de la UPC.

Us adjuntem uns documents informatius on hi ha més detalls sobre aquestes activitats. A la web del creamat també hi ha informació.
L'equip del creamat

creamat centre de recursos per ensenyar i aprendre matemàtiques http://phobos.xtec.cat/creamat (Ubicat a l'edifici de l'IES Collserola) Crta. Alta de Roquetes, 70 08035 Barcelona

A continuació teniu una beru inforamció sobre les 3 conferències:

Claus per comunicar ciència

A càrrec del professor Jaume Vilalta i Casas

Introducció

Jaume Vilalta i Casas és periodista i professor de la Universitat Pompeu Fabra. És coautor del reportatge Raval: l'últim esglaó, emès en el programa Trenta Minuts de Televisió de Catalunya, i que va ser el primer audiovisual en llengua catalana que va guanyar un Premi Ondas en la categoria Internacional (1988) i el Premi Ortega y Gasset (1989). Ha dirigit diferents programes a TVE, TV3 i al Canal Satèlit Digital. Va crear i dirigir l'espai de reportatges en català Línia 900 de Televisió Espanyola. Actualment és director del programa de divulgació científica Què qui com, del Canal 33 de la Televisió de Catalunya.

El creamat i el Programa de Formació per a l’Ensenyament de les Matemàtiques, us conviden a participar en aquesta conferència que versarà sobre la importància de la divulgació científica a la nostra societat actual.

Dades generals

Dia: Dimarts, 20 de gener de 2009.

Hora d’inici: 18:00 hores.

Lloc: Sala d’actes del Departament d’Educació (Via Augusta 202, Barcelona).

La conferència serà enregistrada i emesa, a temps real, a través d’internet des de la web del creamat ( http://phobos.xtec.cat/creamat/ ).

Inscripció

L’aforament del local imposa un nombre limitat de places per la qual cosa les persones que desitgin seguir la conferència des de la pròpia sala d’actes del Departament d’Educació hauran de fer una inscripció mitjançant la web de formació del professorat de la XTEC: http://www.xtec.cat/formacio/index.htm.

El període d’inscripció s’estendrà des del 17 de desembre de 2008 fins el 14 de gener de 2009. El codi de l’activitat és 9000110536. El dia 16 de gener de 2009 es podrà consultar l’assignació definitiva de plaça en l’apartat “consulta d’activitats” de la pàgina web esmentada.

Destinataris

Mestres i professorat de tots els nivells educatius.


Objectiu

Reflexionar sobre les necessitats de millora en la cultura científica de la nostra societat i sobre els mecanismes implicats en la divulgació de la ciència a través dels mitjans de comunicació, per tal de suggerir idees que puguin ser útils en l’educació matemàtica als nostres centres.

Presentació

Són moltes les raons per justificar la necessitat de la divulgació científica, en general, i matemàtica, en particular. Entre elles podem destacar una d’aparentment paradoxal: els ràpids avenços tecnològics que tant ens faciliten viure la quotidianitat també ens acomoden a no veure el pensament científic que els sustenta i, molt probablement, el pensament matemàtic és el que acostuma a quedar més ocult. Una reflexió semblant inspira a l’equip del programa Què qui com:

Darrere dels objectes de la vida quotidiana i de les notícies que sentim hi ha una tecnologia i una ciència que cada cop ens són més llunyanes. Abans, era relativament senzill esbrinar què hi havia "sota la tapa del motor" de la majoria de productes. La velocitat dels avenços científics i tecnològics fa que entendre què hi ha darrere de cada cosa sigui cada cop més difícil. Això pot comportar la pèrdua de la curiositat i l'acceptació passiva del que ens porta el progrés.

Moltes són les preguntes que ens podem fer sobre la divulgació científica en relació a l’educació així com sobre la utilitat educativa de les formes, els recursos, les idees, els mètodes... dels divulgadors científics. Al llarg d’aquesta conferència podrem conèixer, de primera mà, algunes reflexions sobre aquestes temes des de la perspectiva d’un dels professionals del nostre país que més directament està treballant en aquest camp.

.....................

Quants peixos hi ha en un llac? Quants taxis en una ciutat? Idees per activitats i projectes fent servir l’estadística.

A càrrec del professor Pere Grima

Introducció

Pere Grima és professor de la UPC i vicedegà cap d’estudis d’estadística de la Facultat de Matemàtiques i Estadística (FME). La seva especialitat és l’estadística industrial i les tècniques pel control i la millora de la qualitat, però li agrada dedicar part del seu temps a treballar en temes relacionats amb la divulgació de l’estadística. Recentment ha editat el llibre Fent servir l’estadística, publicat per l’FME i que conté un recull de 16 casos d’aplicació de l’estadística en àmbits molt diferents i explicats en un llenguatge no tècnic, alguns dels quals es comentaran durant aquesta conferència

El creamat, Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques, us convida a participar en una interessant conferència en la qual podrem conèixer de primera mà exemples pràctics on els instruments de recollida de dades i d’anàlisi estadística ens ajudaran a interpretar la realitat de forma intel·ligent i, alhora, objectiva.

Dades generals

Dia: Dimecres, 28 de gener de 2009.

Hora d’inici: 18:00 hores.

Lloc: Sala d’actes de l’edifici de Rosa Sensat (Avda. de les Drassanes 35, Barcelona).

S’està gestionant la possibilitat que la conferència sigui enregistrada i emesa, a temps real, a través d’internet des de la web del creamat: http://phobos.xtec.cat/creamat/.

Inscripció

L’aforament del local imposa un nombre limitat de places per la qual cosa les persones que desitgin seguir la conferència des de la pròpia sala d’actes del Departament d’Educació hauran de fer una inscripció mitjançant la web de formació del professorat de la XTEC: http://www.xtec.cat/formacio/index.htm.

El període d’inscripció s’estendrà des del 12 de gener fins el 22 de gener de 2009 de 2009. El codi de l’activitat és ????. El dia 24 de gener de 2009 es podrà consultar l’assignació definitiva de plaça en l’apartat “consulta d’activitats” de la pàgina web esmentada.

Destinataris

Professorat d’educació secundària i de primària interessat en el tema.

Objectiu

Mostrar casos concrets on l’ús de l’estadística és fonamental per avançar en el coneixement.

Presentació

La percepció superficial que sovint es té de l’estadística no es correspon amb la seva rellevància en el món actual, ni amb la demanda efectiva que hi ha de professionals d’aquesta disciplina. L’estadística té un paper fonamental per avançar en el coneixement de gairebé tot, des de la recerca de nous medicaments fins als estudis sobre salut pública, dels estudis de mercat fins al control de qualitat, de l’anàlisi del medi ambient fins als estudis sobre literatura, música o pintura.

En aquesta conferència es presentaran activitats que permeten descobrir algunes possibilitats de l’estadística a través de les seves aplicacions. De ben segur que el coneixement d’aquests exemples pot ser útil per a les classes d’estadística de l’educació secundària.

..............................

Alumnat nouvingut a l’ESO: acollida matemàtica

A càrrec del professor Sergio Gracia

Introducció

Sergio Gracia Cantador és professor de l’IES Mollet del Vallès. Durant el curs 2007-2008 va realitzar un treball de recerca, dins del marc de les llicències retribuïdes del Departament d’Educació, sobre l’elaboració d’un pla d’acollida matemàtica per a l’alumnat nouvingut a l’ESO.

El creamat, Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques, amb l’objectiu de difondre el treballs i materials elaborats durant les llicències d’estudi del passat curs, organitzarà diferents conferències on els seus autors i autores podran exposar els seus treballs. Aquesta primera presentació, preparada conjuntament amb el Programa de Formació per a l’Ensenyament de les Matemàtiques, aborda un dels reptes més difícils amb els que ens trobem en el nostre dia a dia com a educadors i educadores: l’atenció a alumnat nouvingut.

Dades generals

Dia: Dimarts, 20 de gener de 2009.

Hora d’inici: 17:15 hores. (Durada 30 minuts)

Lloc: Sala d’actes del Departament d’Educació (Via Augusta 202, Barcelona).

Inscripció

La inscripció d’aquesta presentació es farà conjuntament amb la de la conferència que es realitzarà a continuació (Claus per comunicar ciència; a càrrec de Jaume Vilalta), encara que siguin dos actes independents. Aquesta inscripció es por fer des de la web de formació del professorat de la XTEC: http://www.xtec.cat/formacio/index.htm . El període d’inscripció s’estendrà des del 17 de desembre de 2008 fins el 14 de gener de 2009. El codi de l’activitat és 9000110536. El dia 16 de gener de 2009 es podrà consultar l’assignació definitiva de plaça en l’apartat “consulta d’activitats” de la pàgina web esmentada.

Destinataris

Mestres de primària, professorat de secundària de matemàtiques i, en especial, professorat d’aules d’acollida.

Objectiu

Aportar idees i recursos per la millora dels plans d’acollida de l’alumnat nouvingut des de la perspectiva de les matemàtiques.


Presentació

Sovint ens trobem amb la necessitat de conèixer metodologies i materials adients de treball a l’aula per tal d’afavorir l’alumnat nouvingut un aprenentatge de qualitat, integrador i cohesionador. En aquesta conferència es presentaran metodologies i recursos utilitzables a l’aula de matemàtiques amb l’alumnat nouvingut, propostes de protocols d’acollida i materials recollits a la web elaborada pel conferenciant, que porta per nom el mateix títol del treball desenvolupat durant la llicència: Pla d'acollida matemàtica per a l'alumnat nouvingut d'ESO.

**************************

***********************

Hola,
Em dic Joan Miquel i us escric des d’Interlínia, una empresa de serveis editorials. Estem a la recerca d’autors per un projecte que ens ha passat l’editorial edebé i la Carme albaladejo, de ll’ICE de l’UB, ens ha indicat que us podria interessar un projecte que hem de dur a terme.
L'encarrec que ha rebut Interlínia és el de fer uns quaderns amb una sèrie d’exàmens similars als que els alumnes es poden trobar a la Selectivitat, amb les respostes corresponents. Es tracta de vuit conjunts de proves, cadascuna amb opcions A i B, i de vuit examens de tipus test, amb deu preguntes amb tres alternatives cadascun. Les extensions totals, de les que s’han de descomptar unes poques pàgines de portades i presentacions, són de 40 pàgines per cadascun dels dos quaderns que se’ns ha encarregat, de Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials i de Matemàtiques de la branca de ciències i tecnologia.
Com que el model de proves de Selectivitat que hi havia fins ara canvia, i com que encara no s’ha definit amb detall el nou, la intenció d’aquests quaderns és, simplement, d’oferir un conjunt de proves (preguntes de tema, interpretació d’imatges i esquemes, preguntes tipus test, etc.) prou ampli per permetre que els alumnes facin pràctiques i es familiaritzin amb els diferents tipus de proves amb què poden trobar-se.
Pel que fa als terminis, necessitem d’entrada una mostra real, amb una de les opcions, i un examen del tipus test, amb les solucions respectives. Aquesta mostra l’hem de presentar a l’editorial perquè comprovin que ens ajustem al seu model. El conjunt de proves de cada quadern necessitaríem rebre’l a mitjan gener.
L’editorial ens proporciona unes guies didàctiques orientades a Selectivitat publicades anteriorment, que poden servir de model per a les proves que es creïn de nou. Pel que fa a la tarifa, preveiem que oscil·larà entre 400 € i 480 € per quadern. Per valorar la tarifa cal saber que, en el cas d’edebé, quan els autors han entès i apliquen correctament el model, que en aquest cas és molt clar, després de lliurar tot l’original ja no se’ls demana cap més intervenció; per a qui hagi treballat per a unes altres editorials, en què els autors han de revisar compaginades o, sovint, han de refer i refer l’original fins que encerten un model que no s’havia definit com cal, aquest aspecte és important.
Gràcies pel vostre interès,
Joan MIQUEL
INTERLÍNIA, SL (Edició)
934 155 070
658 828 388
C/ Sardenya, 202 baixos
08013 Barcelona ************************

Bon any 2009

Marta