FÒRUM D'INTERCANVI D'INFORMACIONS i dossier d'activitats del dia 20

Idees, observacions i preguntes

Imatge AIA2009 AIA2009
Idees, observacions i preguntes
per AIA2009 AIA2009 - divendres, 6 febrer 2009, 18:39

Si voleu participar en el fòrum d'idees, observacions, preguntes i dubtes
entreu com:
usuari: aia2009
password/contrassenya: aia2009
Moltes gràcies
En acabar, si us voleu identificar signeu.
Iolanda Guevara <iguevara@xtec.cat>, al vostre gust, amb correu o sense

(Editat per ABEAM Web - divendres, 6 febrer 2009, 17:34)

(Editat per ABEAM Web - divendres, 6 febrer 2009, 17:38)

Imatge AIA2009 AIA2009
Re: Idees, observacions i preguntes
per AIA2009 AIA2009 - dimecres, 4 març 2009, 20:42

Hola Iolanda, soc l'Àlex Ferran (Pràctica reflexiva Barcelona). Amb els de 1r de batxillerat els hi demanat que facin un petit treball sobre l'any internacional de l'astronomia: el per què de l'any, diferència entre equinocci i solstici, càlcul de la latitud, biografia i càlculs d'Eratòstenes, estudi de les ombres d'un gnòmom i aprofitan això estudi sobre les còniques. Nosaltres a l'institut farem el càlcul de la latitud i també farem el seguiment de les ombres d'un gnòmom. Però, em podries dir on puc buscar més informació sobre el tipus de corba que obtenim amb el gnòmom?

Aprofitant tot això també els hi pasaré un vídeo sobre còniques del programa "Mas por menos. El universo matemático". Els powerpoint que ens heu facilitat sobre el sol de mitja nit i astronomia versión reducida. I naturalment el geogebra del Pep sobre la latitud. (Moltes gràcies pel material)

Moltes gràcies,

Àlex.
Imatge MARTA BERINI
per MARTA BERINI - dilluns, 9 març 2009, 09:51

Hola Ferran,

He llegit el teu missatge i penso que podries posar-te en contacte amb el Martí Casadevall (mcasadev@xtec.cat) que ha fet un programa on es visualitzen totes les còniques que surten  al llarg del dia de l'ombra d'un pal al llarg de l'any segons la latitud on estigui feta l'observació.

Segur que et serveix.

Marta Berini

Imatge AIA2009 AIA2009
per AIA2009 AIA2009 - dilluns, 9 març 2009, 11:50

Hola a todos,
Mi nombre es Mª Carmen Marcos, nos conocemos del curso El treball contextualitzat de les matemàtiques des de la perspectiva dels nous currículums
Me he estado mirando toda la información para hacer la practica del gnomon el día 20 pero me queda algún cabo suelto.
1.- Cada cuanto tiempo se tienen que hacer las marcas??
2.- Para el cálculo del radio de la tierra se necesitan institutos en otros lugares pero en el mismo meridiano, eso lo coordináis vosotros?
Porque si no calculamos esto la practica se reduce a calcular la linea Norte-Sur, no?
No se creo que me falta información para explicarles a los chicos que vamos a hacer y para que sirve.
Espero que me podáis ayudar. Lo quiero hacer con chicos de 4 ESO.
Imatge MARTA BERINI
per MARTA BERINI - diumenge, 15 març 2009, 11:02

Hola Mª del Carmen

si entras en la página web de ABEAM   www.abeam.info y vas a Any internacional de l'astronomia veras que hay algunos documentos que te pueden interesar.

He colgado unas hojas de trabajo para utilizar el día 20 de marzo. Verás que se han de hacer las observaciones cada 15 minutos pero entre las 12:45 y las 13:15 (del reloj) es mejor hacerlas cada 5 minutos.

Tambien hay un programa en geogebra muy interesante.

Si estás en un instituto en el  mismo meridiano que Barcelona aproximadamente yo te puedo dar los datos de Carcasona y seguir el método de Eratóstenes para calular el radio de La Tierra pero te hará falta calcular la distnacia entre Carcasona y tu población.

Para calcular la latitud de tu población si ya has hecho la trigonometría puedes utilizarla calculando la tangente del ángulo que representa a la altura del Sol, calculando la altura del Sol y buscando el complementario que este dia del equinoccio es precisamente la latitud. Sino, has de dibujar el triángulo palo, sombra rayos del Sol y medir ángulos con el transportador.

Ahora estoy en Madrid y no iré a BArcelona hasta el martes por la noche. Si tienes algun problema más puedes llamarme por teléfono y lo comentamos

93 209 91 47    630 493 697

Hasta pronto

Marta

Imatge AIA2009 AIA2009
per AIA2009 AIA2009 - dimarts, 17 març 2009, 11:34

Muchas gracias Marta, creo que con toda la información que has facilitado y los vídeos se puede hacer un buen trabajo.
Mi instituto está en Vilanova i la Geltrú, así que no se si me sirven los datos de Carcasona. Bueno ya veremos si se puede hacer.
Imatge AIA2009 AIA2009
per AIA2009 AIA2009 - dissabte, 14 març 2009, 15:08

Moltes gràcies Marta. Ara m'hi poso.

Àlex.